AOKI's copy&paste archive

高専から駅弁大学から東工大を経て大企業へ 浅く広い趣味とかキャリアの日記を

Academic Presentation

First

今回も講義課題のコピペ的な感じで.

名前の通り英語の授業でプレゼンのイロハを学ぶようなもの.

pytho.hatenablog.com

このあたり(↑)で思うところもあったりなかったりだったのもあり..

Second

では講義の抑えどころとメモを.

memo

以下のThirdの成果物と見比べてもらうのがベターだろうけど,アクセントとか構成が重要.ぶっちゃけこのあたりは色々なサイトに散々書かれているので,ここで改めて書くことでもないだろうけど,一方でそこがわりとめちゃめちゃの人もいるので.そう言っておきながら自分も他人にそう思われているかもしれないけど.

まず構成.第一にAudienceはプレゼンにそこまで興味を持てない現実問題があり,心の扉みたいなものを開かなきゃならない.そこでHookしなければならない.要は相手の興味を惹かなければならない.そこで具体的にいくつか手法があって,ジョークとか問いかけ(特に5W1H)とか衝撃的な数値を出すとか.このあたりはAppleとかアメリカの有名なプレゼンの冒頭見れば参考になるはず.彼らはプロ中のプロなので.で,意外とこの部分というのがサイトとか記述されていないことが多いので覚えておくとよし.

次に目次のような流れの説明でもって全体の構成を伝え,いつ終わるのか分からないような状況になることを解消する.ここからはよく書かれていること.ここで自分も少し忘れてたミスとして,ページ番号の問題がある.ページ番号つけることは基本中の基本だけど,そこを分数表記にすると全体のどのあたりか逐一分かってベター.

そしてこの目次が結構重要で,セクションごとに表示するとより効果的になる.さらに重要なのが,最後にこの目次を再表示して軽く振り返りを行うこと.長いプレゼンだとどうしても忘れてしまう部分とかも出てくるので,振り返ることで後の質疑応答とかがより有意になってくる.

そして最後に,「これを聞いてあなた方はどうしますか」といった5W1Hの質問をAudienceに投げかけることで,より聞き手の中で吟味され味が出て有効になるとのこと.プレゼンは時間が限られていて,すべてをやりきるのが難しい面もあるけど,やったほうがやっぱりベター.

閑話休題.今度は構成とかのマクロではなく,よりミクロな話し方について.

大前提として,プレゼンは普通の会話とは異なって,一方的に話しかけたりする.そこで棒読みでは何も伝えられないので,伝え方にコツがいくつかある.これも以下の成果物と比べるとより分かりやすいと思う.具体的にどうするかというと,原稿ができたらまずは文を分節ごとに区切る.実際に話すときも,これを意識することで相手に伝わりやすくなる.極端な例を出せば,if節とかをダラダラ一定の口調で話すと,区切りが分かりにくく非常に伝わりにくいが,そこでちゃんと区切れば,たとえ英語が苦手だったりしてもしっかり伝わる.これを丁寧に行うことが重要.

そして文節の中の各単語にも重要なものとそうでないものがある.重要というのは,そもそもの議題・テーマに強く関連するものであるとか,プレゼンの流れで初めて出てくる単語とかが当てはまる.この辺は原稿とにらめっこすれば,誰でも分かると思う.そしてその単語を丁寧に発音し伝えることがもっとも重要.具体的には,正しいアクセントでややゆっくりめに.こうして強調すると,お互いに重要なところが共有され理解を助ける.プレゼンターとしては,これはやりすぎなようにも感じるけど,聞き手からすると割と自然で聞きやすい印象に変わる.

これで全部ではないけど,このあたりを押さえてもらえれば.以下のMemoは本当にメモなので読み飛ばしてもらって結構.

1st class

scheduling
jul31 presen
aug 7 absent

teacher: david
his major: geography

tool:volume,pace,pitch>prosody!!!
like singing a song: melody rhythm
≠read: センテンスを伝えるためでないため
new, important ***

like pyramid
peak>stress>focus word>group

melody ⤵≒conductor
group last drop
⤵⤵↴.

顎の動き≠カタカナ
syllableが変わる
日本語はおばさんとおばあさん
意味が変わるが,英語はsyllableでできる

アクセントの正しさが重要

2nd class

louder
切りすぎ

hook prb
credibility pref

est

focus

Third 

 課題というか原稿.結構これがミソ.講義の内容が凝縮されたような作りになっている.日本語ももちろんだが,特に英語では原稿作っておく重要性を実感した次第.

Manuscript

 

Thought Group

Focus Word + Peak Syllable

ex

The topic of our presentation is

  to pic

 

hook

 

 

At first, woke up

 

 

Ate a breakfast

 

 

Red wards such as water, electric power, movement and pavement are supported by civil engineering

 

 

So Civil Engineering is part of everybody’s morning

 

 

***Explain outline***

 

1

I have been interested in civil engineering

Ci vil

2

since childhood

Child hood

3

I played with car toys

Car

4

and train toys then

Train

5

which are called tomica and plarail.

Called

 

***Explain photos***

Left photo is car toy tomica.

Right photo is train toy plarail.

 

6

I liked making networks

Net works

7

by connecting rails

Rails

8

or drawing roads.

Roads

9

I was also fond of

Al so

10

seeing

See ing

11

and using

U sing

12

large transport structures.

Struc tures

13

For instance

In stance

14

the junction

Jun ction

15

or the station.

Sta tion

 

***Explain photos***

Left photo is Metropolitan Expressway hakozaki jct. where is between nihonbashi and sumidagawa river. This is connecting C6 and C9 in very small space. So it has many layer bridges.

Right photo is near nippori station. Highest bridge used by nippori-toneri liner which like the tram. Moreover there is chiyoda subway under the ground.

 

16

Besides

Be sides

17

public interest of civil engineering

Ci vil

18

is higher than other engineering majors

High er

19

Thus

Thus

20

I decided to pursue my Master Degree in Civil engineering.

Pur sue

 

 

Thought Group

Focus Word + Peak Syllable

1

Everyone is using infrastructure.

 in-fruh-struhk-cher 

 

Civil engineering designs, builds and manages infrastructure.

 

 

For example,

ig-zam-puh l

2

transportation and roads for movement of people and goods,

moov-muhnt

 

***Explain photos***

Left photo is near uguisudani station. These rails are yamanote line, keihintohoku line, takasaki line, joban line, and keisei line. These are support moving a lot of saitama, chiba and ibaraki’s commoners.

Right photo is nihonbasi. It’s central at japan road network since edo era.

 

3

dams for disaster prevention,

 pri-ven-shuh n

4

water use

yoost

5

and power generation.

pou-er

 

***Explain photos***

Dams constructed by civil engineering. So now disasters are prevented and water is supplied stably.

 

6

It is necessary not only

ohn-lee

7

to live a comfortable life,

kuhmf-tuh-buh l

8

but to also

awl-soh

9

live safely.

seyf-tee

 

***Explain photos***

This is water supply constructed in B.C.(Before Christ)

 

10

Civil engineering has been used for a long time

 

11

including ancient Rome society.

sins

 

And has helped civilization evolved.

siv-uh-luh-zey-shuh n

12

Civil engineering projects

 

 

can also help countries

 

 

in difficult economic times.

 

 

***Explain photos***

This graph is shown this several years not growth at economic.

 

13

Japan is in recession,

 ri-sesh-uh n

14

But the economic effects of civil engineering projects

ek-uh-nom-ik

15

can also be expected

awl-soh

16

to promote economic growth.

pruh-moht 

17

Civil engineering is equally indispensable

in-di-pen-duh ns

18

for the future continual development,

fyoo-cher

19

and economic success for a nation.

 

 

Closing summary section

 

 

 

Thought Group

Focus Word + Peak Syllable

 

***Explain photos***

constructing infrastructure is peak around 1975 is high economic growth in japan. So These are positive relationship. Just now constructing infrastructure is rare.

 

1

Transportation Infrastructure which was constructed in high economic growth period

In-fra-struc-ture

2

are deteriorating now

De-te-ri-o-ra-tion

 

Just like other infrastructure.

 

3

They need to be

 

4

renewed.

Re-new-al

5

So

 

6

the management and maintenance is central

Cen-tral

7

in civil engineering business

civ-il

8

for a sustainable society

Sus-tain-a-ble

9

for the future.

Fu-ture

 

By the way,

 

 

Transportation such as

Trans-por-ta-tion

 

trains and buses are environmentally friendly.

friend-ly

 

***Explain photos***

Red in cercle graph is shown CO2 emission by movement.

Left bar graph is this detail. And Red framed part is by veacles. It is too much. But railway is shown the lowest by green bar.

***Explain photos***

And next graph is CO2 emissions per transport volume, a basic unit.

 

10

The Importance of the environment

En-vi-ron-met

11

is also increasing.

Al-so

12

I want to propose

Pro-pose

13

the promotion of transportations

Trans-por-ta-tion

14

because

Be-couse

15

it is my study theme

 

16

and the solution of environment.

So-lu-tion

 

***Explain photos***

Public transport like railway is increase ,Especially urban area. And new ideas Will be realized. For example, hyperloop. Moreover, maybe, The universe gets closer.

 

 

summary

 

 

 

 

 Slide

全部だと多いので抜粋で.

特に先述の部分では書かなかったけど,スライドはとにかくシンプルに作ることが重要.

スライド1枚につき伝えることは1つまで

が原則.なので行政各位が作るスライドはプレゼン用としては最悪.そもそも日本って特にお役所は丁寧すぎるところがあると思うけどね.激務だって言われてるし,もう少し楽してもそこまで怒られないでしょう.まあ予防線として,情報を載せられるだけ載せているんでしょうが..ただ学部の先生はわりとお役所的スライドが好きなタイプで,そのへんのすり合わせ的なところは少し苦労したり.

f:id:pytho:20190819104121p:plain

f:id:pytho:20190819104018p:plain

f:id:pytho:20190819104057p:plain

f:id:pytho:20190819104110p:plain

f:id:pytho:20190819104121p:plain